Italian Painter, ca.1420-1487 Related Paintings of BOCCATI, Giovanni :. | View From the Bridge at Fosset | The Yosemite Fall | Dimensions and material of painting | Adoration of the Shepherds | Irises, 1914-17 | Related Artists:
pehr hillestromPehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden.
Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström.
Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö.
1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare.
Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse.
Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri.
Charles CottetCharles Cottet (1863-1925), French painter, was born at Le Puy-en-Velay and died in Paris. A famed post-impressionist, Cottet is known for his dark, evocative painting of rural Brittany and seascapes. He led a school of painters known as the Bande noire or Nubians group (for the somber palette they used, in contrast to the brighter post-impressionist paintings), and was friends with such artists as Auguste Rodin.
Cottet studied at the École des Beaux-Arts, and under Puvis de Chavannes and Roll, while also attending the Academie Julian (where fellow students formed Les Nabis school of painting, with which he was later associated). He travelled and painted in Egypt, Italy, and on Lake Geneva, but he made his name with his sombre and gloomy, firmly designed, severe and impressive scenes of life on the Brittany coast.
Cottet exhibited at the Salon of 1889, but on a trip to Brittany in 1886 he had found his true calling. For the next twenty years he painted scenes of rural and harbor life, portraying a culture Parisians still found exotic. He is especially noted for his dark seascapes of Breton harbors at dawn, and evocative scenes from the lives of Breton fishermen.
He was close friends with Charles Maurin, and his group included the painter Felix-Émile-Jean Vallotton. Cottet has often been associated with the picturesque seaside symbolism of the Pont-Aven School, though Vallotton famously painted Cottet as a leader of Les Nabis, beside Pierre Bonnard, Edouard Vuillard, and Ker-Xavier Roussel, in his Five Painters (1902-3; Kunstmuseum Winterthur). Cottet was more explicitly the leader of his own small movement, the Bande noire of the 1890s, which included Lucien Simon and Andre Dauchez, all influenced by the realism and dark colours of Courbet.
Charles-Francois DaubignyFrench Barbizon School Painter, 1817-1878
was one of the painters of the Barbizon school, and is considered an important precursor of Impressionism. Daubigny was born into a family of painters and was taught the art by his father Edmond François Daubigny and his uncle, miniaturist Pierre Daubigny. Initially Daubigny painted in a traditional style, but this changed after 1843 when he settled in Barbizon to work outside in nature. Even more important was his meeting with Camille Corot in 1852 in Optevoz (Is??re). On his famous boat Botin, which he had turned into a studio, he painted along the Seine and Oise, often in the region around Auvers. From 1852 onward he came under the influence of Gustave Courbet. In 1866 Daubigny visited England, eventually returning because of the Franco-Prussian war in 1870. In London he met Claude Monet, and together they left for the Netherlands. Back in Auvers, he met Paul Cezanne, another important impressionist.